De gelukskoekjes van koekjesbakkerij Veldt

Er komen steeds meer bedrijven bij die erin geloven dat het werken met blije en tevreden medewerkers alles in het bedrijf ten goede komt of kan komen. Een werkplek met een manager die iedereen die er deel van is, mee wil laten denken over de bedrijfsvoering. Hier volgt een voorbeeld van zo’n bedrijf; koekjesbakkerij Veldt.

Aandacht voor talent en vakmanschap is belangrijk in de bakkerij

‘Gelukkige medewerkers maken lekkerder koekjes,’ dat is het motto van Kees Pater, eigenaar van koekjesbakkerij Veldt. Zijn vakmensen doen hun werk met plezier en denken actief mee over innovatie. Nu de rest van de bakkerijwereld nog.

In Veenendaal staat koekjesbakkerij Veldt. In 2004 nam Kees Pater het bedrijf over van Ard Veldt, omdat Veldt met zijn gezondheid kampte. In 2011 werd de bakkerij verkozen tot Slimste Bedrijf van Nederland. Het geluk en werkplezier van de koekjesbakkers staan voorop.

Regie in eigen hand

Pater vertelt dat hij in 2011 begon met het traject Regie in eigen hand. Het ging niet goed met de bakkerij, ondanks zijn strakke controle op het werk. Verschillende medewerkers kregen een burn-out en ook de directeur stortte in. Het moest anders. Pater schakelde adviseur Fernand Bosman in en gooide het roer om.

Sindsdien vraagt Pater medewerkers continu mee te denken over innovatie. Hij luistert naar hun ideeën en laat hen de veranderingen zelf organiseren. ‘De bakkerij bestaat uit dertig medewerkers: allemaal meedenkers. Als iedereen betrokken is en meedenkt over oplossingen, is de kans op verandering veel groter’, vertelt Pater. Daarbij staat werkgeluk van de bakkers voorop. ‘Koekjes die met plezier gebakken worden, smaken lekkerder’, stelt de directeur.

Nooit klaar

Het is nu bijna drie jaar geleden dat het verandertraject begon. ‘Je bent er nooit klaar mee, het is een continu proces’, vertelt Pater. Om de zoveel tijd besteedt het bedrijf aandacht aan een nieuw thema, zoals gezondheid of geldproblemen.

‘Onze vakmensen barsten van het talent. We stimuleren ze om dat te gebruiken’, legt de directeur uit. Zo gaat een medewerker hardlopen met zijn collega’s en is er iemand die een cursus ‘omgaan met geld’ verzorgt.

‘Als iemand niet lekker in zijn vel zit of als hij geldzorgen heeft, is hij niet voor 100 procent met zijn hoofd bij de koekjes’, vertelt Pater. ’Ik kan iemand wel steeds een voorschot geven, maar dat lost uiteindelijk niets op. Het is mooi als medewerkers elkaar kunnen helpen.’

Koeksessies

Pater is trots op zijn werknemers. Zijn volgende doel: een keten van geluk.

Vier keer per jaar organiseert de bakkerij inspiratiesessies voor klanten en leveranciers. Die ‘koeksessies’ moeten bedrijven uit de keten inspireren om het ook anders te doen. ‘Hoe kunnen we bijvoorbeeld meer samenwerken in de keten? Dat gaan we ontdekken door ontmoetingen tussen onze medewerkers, en medewerkers van andere bedrijven’, legt Pater uit.

Daarnaast is de directeur van de koekjesbakkerij bezig met het ‘pay it forward’-model: hij helpt twee andere bedrijven dezelfde omslag te maken onder de voorwaarde dat zij ook weer twee bedrijven helpen. Want, zeg hij: ‘Gelukkige medewerkers van leveranciers leveren ons betere grondstoffen en gelukkige medewerkers van klanten verkopen beter onze koekjes.’

Website koekjesbakkerij Veldt
Koekjesbakkerij Veldt in een video van Syntens
De Slimste Bedrijven van 2013

Bron: nieuworganiseren.nu

Auteur: Claartje