Employees first, customers second

Één klein idee kan een revolutie ontketenen, net als een lucifer een brand kan starten.

Een zo’n idee – Medewerkers eerst, en de klant op de tweede plaats – begon een revolutie bij HCL technologies, een IT reus.

In dit gevatte en persoonlijke verslag vertelt Vineet Nayar – HCL Technologies’ geliefde CEO – hoe hij de conventionele aanpak van ‘de klant eerst’ omgevormd heeft en het management van het bedrijf heeft toevertrouwd aan zijn medewerkers.

Door dit te doen, heeft Nayar de inspiratie en fantasie van zowel medewerkers als klanten aangewakkerd, en heeft hij HCL Technologies laten transformeren in een van de snelst groeiende en meest winstgevende IT  bedrijven en, volgens Businessweek, een van de twintig meest invloedrijke ondernemingen ter wereld.

Nayar vertelt over hoe hij en zijn team de ‘employees first’ filosofie hebben geïmplementeerd door:

  • Het bevorderen van betrokkenheid door eerlijk toe te lichten hoe het bedrijf ervoor staat.
  • Het opbouwen van een vertrouwenscultuur door open boek management.
  • Het omkeren van de hiërarchie binnen de organisatie.
  • Het decentraliseren van het besluitproces en het overdragen van ‘ownership’ voor innovatie.
Bekijk hier een video over HCL Technologies