Hier in de Brainport regio is veel aandacht voor innovatie. Maar er is verbazend weinig aandacht voor sociale innovatie. Vreemd, aangezien we qua lonen de duurste regio ter wereld zijn. Dat betekent dat de arbeidsproductiviteit hoog moet zijn, iets dat je kunt bereiken door automatisering en robotisering. Én ook door sociale innovatie: slimmer werken! En laat daar dan iedereen in je organisatie mee bezig zijn, dat hoef je als ondernemer niet allemaal zelf te verzinnen…..

Samen met een ondernemer uit de regio was ik op bezoek bij Godfried (Fried) Kaanen, eigenaar-directeur van Bosch Scharnieren en Metaal in Doetinchem. Dit bedrijf is een schitterend voorbeeld van hoe aandacht voor de ‘menskant’ van een bedrijf kan zorgen voor bestaansrecht en een gezonde bedrijfsontwikkeling. Fried ontmoette ik voor het eerst bij een bijeenkomst over Nieuw Organiseren hier in Eindhoven, waar hij vertelde over de veranderingen die zijn bedrijf doorgemaakt heeft in de afgelopen jaren. Later werd hier bij de verkiezing Slimste Bedrijf van Nederland het etiket ‘sociale innovatie’ op geplakt (klik hier voor een interview met Fried bij de verkiezing). Zelf beschrijft hij het zo:

Bosch Scharnieren kreeg ruim 10 jaar geleden, zoals veel kleine productiebedrijven in Nederland, te maken met concurrentie uit lage-loon-landen, waardoor de grote seriematige opdrachten wegvielen. Het aandeel maatwerk werd steeds groter, maar klanten wilden hun spullen dan wel snel hebben. Fried zag in dat de enige manier om te overleven was: flexibel produceren, en tegelijkertijd de doorlooptijd verkorten. De inspiratie vond hij in Quick Response Manufacturing, een methode die uitgaat van werkcellen met zelfsturende teams in de productie. Het invoeren van QRM was de start van een complete verandering van het bedrijf, op basis van een andere manier van werken en anders met elkaar werken. Traditionele functies werden afgeschaft, in plaats daarvan kwamen profielen met rolpatronen. Zo zijn alle productiemedewerkers nu scharniermaker (in plaats van lasser, zetter etc) en leren ze alle facetten van het maken van scharnieren. Fried is als directeur zelf medewerker algemene zaken (senior) en medewerker offerteteam (junior). Iedereen is met zijn team verantwoordelijk voor alles wat er in de werkcel gebeurt, er ligt veel meer verantwoordelijkheid bij de mensen zelf. Er zijn geen meewerkende voormannen meer, de intern bedrijfsleider is meer een coach geworden. Ook de samenwerking met toeleveranciers is veranderd: er is een meer open relatie, waarbij echt gedacht wordt vanuit “als het goed gaat met jou gaat het ook goed met mij”.

De belangrijkste gevolgen van deze vernieuwingen zijn dat mensen zelf zijn gaan nadenken, dat er maatwerk geleverd wordt in hoge kwaliteit met korte levertijden en dat het bedrijf daardoor nog bestaat, sterker zelfs, dat het goed draait. Bosch Scharnieren is daarmee een inspirerend voorbeeld van wat sociale innovatie op kan leveren. Nu nog de Brainport regio wakker schudden.

In god infinite duration, and we cannot avoid doing so: they can find out more but, not