Iedere ondernemer of leidinggevende die ik spreek wil graag dat zijn of haar medewerkers meer ondernemend worden. Initiatiefrijke medewerkers die zelfstandig de juiste beslissingen nemen, wat heerlijk moet dat zijn. Wie droomt daar nou niet van?

In de wereld van de consultants en in de management literatuur is er veel aandacht voor hoe je de interne motivatie van medewerkers kunt aanspreken waardoor ze ondernemender worden. En natuurlijk, als de medewerkers gemotiveerd en gelukkig zijn heeft dat een grote positieve invloed op de organisatie. Ook voor mij waren dit de afgelopen jaren belangrijke onderwerpen. Als medewerkers autonomie ervaren, er ruimte is voor meesterschap en ze voelen dat ze van betekenis zijn, komen ze het meest tot hun recht.

En toch ontbreekt hier nog iets. Volgens mij gaan medewerkers pas echt ondernemend worden als ze het hele verhaal kennen. En met het hele verhaal bedoel ik dat ze begrijpen wat de ambities van het bedrijf zijn, welke ontwikkelingen er in de buitenwereld zijn, welke financiële resultaten er nodig zijn om de ambities waar te maken, wat hun bijdrage is aan die financiële resultaten en wat ze er zelf aan hebben. Een inspirerend voorbeeld hiervan is te vinden in het boek “The great game of business“, geschreven door Jack Stack, eigenaar van het amerikaanse bedrijf SRC. Hij heeft in het diepste financiële dal van zijn bedrijf zijn medewerkers écht gevraagd mee te denken en doen om van het bedrijf een succes te maken. En natuurlijk is dit ook wat bij Semco van Ricardo Semler gebeurd (waar ik hier eerder over schreef).

Op de één of andere manier klinkt dit heel logisch. Toch komt het maar zelden voor dat iedere medewerker inzicht heeft in de winst- en verliesrekening, gezamenlijk doelen gesteld zijn en iedereen werkt aan concrete vernieuwingsprojecten om de ambities waar te maken. Toch zijn er wel steeds meer voorbeelden in Nederland van organisaties die wel zo werken en waar een ‘winning team’ ontstaat van ondernemende medewerkers. De meest bekende voorbeelden zijn Buurtzorg en FINext, mijn missie is om dit lijstje te laten groeien door met organisaties hiermee aan de slag te gaan. Dat is niet zomaar even snel gebeurd en het is nooit ‘klaar’, maar er zijn dus ondernemers en directeuren die je voor zijn gegaan en die hier niet meer van hoeven te dromen. Durf jij je medewerkers inzicht te geven in de financiën en ze medeverantwoordelijk te maken voor de financiële resultaten?

Of time, taken from the http://www.order-essay-online.net great bodies of all the world and their