Begin deze maand, 4 februari, zond de VPRO in het programma Tegenlicht een documentarie uit over Ricardo Semler en zijn bedrijf Semco, onder de titel: De kapitale kracht van geluk.

Voor wie hem niet kent: Ricardo Semler is een Braziliaanse ondernemer die een levende legende is omdat hij een succesvol bedrijf gebouwd heeft, uitgaande van het principe van gelukkige medewerkers. Gaan de medewerkers op maandagochtend met plezier naar hun werk? Als het antwoord ‘ja’ is, komt de rest ook goed. Een bedrijf gebouwd op de waardes vertrouwen, openheid en liefde (!), waar medewerkers hun eigen salaris bepalen en het enige dat gevraagd wordt is dat je je werk op tijd aflevert. Er is bijvoorbeeld geen missie, want die wordt van bovenaf opgelegd. En het gaat niet om een bedrijf met alleen maar hogeropgeleiden in de dienstverlening, nee, Semco is een productiebedrijf. In de documentaire zegt Ricardo Semler:

Het doel van werk is niet geld verdienen. Het doel van werk is om werkers, of het de productiemedewerker is of de hoogste leidinggevende, zich goed te laten voelen over het leven.

(En hij is er schatrijk mee geworden.)

Ik hoor je denken: zucht, daar gaan we weer…. dat gedoe over geluk. En ik moet bekennen, ook ik word er een beetje moe van. En achterdochtig. Dit is toch te mooi om waar te zijn? Bovendien, als ik er met ondernemers over praat zijn er genoeg argumenten waarom dat in hun bedrijf, met hun mensen, niet werkt.

Maar wat als het nou wel waar is? Wat als het wel werkt? Wat als we niet zouden hoeven kiezen tussen óf geld verdienen óf gelukkig zijn?…… Wat als het in jouw organisatie ook zou kunnen?

Uit het verhaal van Semco zijn vele lessen te leren, dit zijn er twee die ik hier met je wil delen:

  • Op Wikipedia staat wat meer informatie over de ontwikkeling van het bedrijf Semco (http://nl.wikipedia.org/wiki/Ricardo_Semler). Wat me daar onder andere opvalt is dat er begin jaren ’90 in Brazilië een zware crisis was. Deze crisis is een belangrijke factor geweest in de ontwikkeling van de nieuwe organisatie en management stijl, wat later leidde tot grote omzetstijging. Nou, crisis hebben we hier ook dus áls er al een goed moment is, is het nu. Maar de ontwikkeling van Semco laat ook zien dat het echt een ontwikkeling is, de nieuwe organisatie is niet van vandaag op morgen ontstaan en is ook niet alleen ontstaan omdat Ricardo Semler dat wilde, er waren allerlei invloeden en mensen die hieraan meegewerkt hebben.
  • Verder valt me in de documentaire van Tegenlicht op dat Ricardo vertelt dat hij onbegrensd (zelf-)vertrouwen heeft, onder andere door zijn opvoeding. Zijn moeder had al vele miskramen achter de rug toen ze hem kreeg, dus hij was een geschenk uit de hemel en zijn ouders vonden alles goed wat hij deed. Ze vroegen hem bijv. ook nooit naar cijfers die hij op school gehaald had. Nu vertelt hij dat hij er niet eens aan denkt dat iets zou kunnen mislukken. Niet dat alles zo gaat als hij wilt, sterker nog, als hij ergens aan begint wéét hij dat het anders zal gaan. Alleen, dat is dan ook goed. Hij gelooft dus in sprookjes, alleen kan het sprookje er uiteindelijk anders uitzien en dat is oké.

Wil je ook gaan geloven? De documentaire is op de website van Tegenlicht nog te vinden: http://tegenlicht.vpro.nl/afleveringen/2012-2013/Semler.html). Als je graag leest is het boek “Semcostijl” een aanrader. En als je er dan nog niet genoeg van hebt vind je hier een interessant interview: http://www.menscentraal.nl/Wie_een_beetje_normaal_kan_nadenken_en_getalenteerd_is,_gaat_toch_niet_bij_een_bedrijf_werken.html

Bekijk hier een interview met Ricardo Semler

Lees hier meer over het boek van Ricardo Semler: Semco-stijl.

 

‘heaven, and the heaven of heavens, cannot what is the best custom essay writing service contain thee