Oké de titel heeft me verraden, ik ben een Star Trek fan. Geen trekkie – dat associeer ik teveel met mensen die een action figure verzameling en een Star Trek outfit hebben én ook de originele serie leuk vinden. Maar toch: Jean-Luc Picard! Deep Space Nine! The Borg! Sorry, ik dwaal af.

Ik weet niet of  Jan Verwijs en Allan Szymczyk – beiden 25 jaar oud – ooit één aflevering van Star Trek TNG met die befaamde openingszin hebben gezien, maar zij doen het: dapper gaan waar nog niemand geweest is. Namelijk een bedrijf opzetten waar een online-gemeenschap de belangrijkste beslissingen neemt. Laat dat even tot je doordringen. Niet zij, de eigenaren van een bedrijf, maar een groep van mensen die ze vaak niet eens kennen besluit wat er met het bedrijf gebeurt.

Het werkt zo: Jan en Allan hebben in de UK een frisdrankbedrijf opgericht en hebben tegelijkertijd online een platform opgezet waar iedereen die dat wil kan meedenken en -beslissen. Zo heeft de online gemeenschap de naam van het bedrijf en het product bedacht, hebben ze per stemming besloten hoe het label van het frisdrankflesje er uit moest zien en geven ze advies over de commerciële aanpak, de financiën, productie en meer. Ik heb me aangemeld en ben nu ook CEO van het bedrijf Agora dat een verantwoord suikervrij drankje maakt: 99% Guiltless.

In een interview in de Volkskrant zeggen de oprichters:

Beslissingen worden in een bedrijf normaal gesproken genomen door een paar bestuurders of aandeelhouders die een groot financieel belang hebben in de zaak. Door het over te laten aan de massa is dat financieel belang per persoon veel kleiner. In zo’n situatie neem je waarschijnlijk eerder de ethische beslissing.

 

Ik vind het een spannend experiment. Extreme transparantie en democratie, waarbij de theorie over de ‘wisdom of the crowd’ getest wordt. Worden er echt betere beslissingen genomen door een grote groep mensen dan door twee oprichters? Ze zijn er in ieder geval niet bang voor om financiële informatie met iedereen te delen en om zich kwetsbaar op te stellen. Op dit moment zijn er ongeveer 400 CEO’s en het lijkt me een dagtaak om naast het opzetten van een bedrijf ook nog eens deze mensen geïnformeerd en betrokken te houden. Natuurlijk is niet iedereen even actief, terwijl je voor goede beslissingen wel veel stemmen nodig hebt. En wat als er heel snel beslissingen genomen moeten worden, zoals toen de eerste productie niet goed was? Dan kun je niet gaan wachten totdat iedereen zijn of haar mening gegeven heeft. En wat gaat er gebeuren als er geld verdiend wordt?

Het mooie is dat die twee er vooraf goed over nagedacht hebben en de overige antwoorden onderweg bedenken. Alleen al omdat het zo’n revolutionair andere aanpak is hoop ik dat het slaagt en help ik ze met mijn mening en advies. Als je ook CEO wilt worden, kun je het platform vinden op myagora.co.uk. Chat dan ook even met Allan of Jan, het zijn aardige jongens.